Water drinken is het aller belangrijkste voor uw hond, en zeker als het erg warm is dan heeft de hond veel water nodig, anders loopt u het risico dat de hond een chronisch water te kort krijgt wat voor veel problemen kan zorgen. Een chronisch water te kort heeft de hond sneller dan u denk hoor !!
Zorg ervoor dat de hond, maar ook andere dieren dagelijks vers water tot hun beschikking hebben en 24 uur per dag. Water is het belangrijkste wat een hond nodig heeft om geen ziektes of andere problemen te krijgen. Een chronisch water te kort kan tot vele problemen gaan leiden zoals nier en blaasgruis, spier en botproblemen. Water is nodig voor de gewrichten van de hond als smeermiddel. Dit helpt mede om artrose te voorkomen. Water is de belangrijkste bron van energie voor uw hond.

Hoe komt dat deze problemen

Als er een chronisch water te kort is bij de hond, gaat het lichaam over op een noodprogramma. Om toch alle vitale delen van de hond van water te voorzien gaat het lichaam dit onttrekken uit andere delen van het lichaam, en dat gaat de problemen geven zoals spier en bot problemen en veel meer andere pijnlijke problemen

Als u weet dat het hondenlichaam voor 70% uit water bestaat dat moge het duidelijk zijn dat schoon en vers water een onmisbare zaak is. En zeker bij brokken eters, want die lopen ook nog eens een grote kans om nier problemen te krijgen, omdat er in brokken heel veel zout zit. In brokken zit wel 1000 keer meer zout in dan natuurlijke voeding, dus flink doorspoelen is heel belangrijk. Er zijn ook mensen die zeggen als ik het water laat staan drinkt de hond zoveel, en moet hij vaker plassen. Ja dat is waar maar je kunt de hond beter een keer meer uit laten, en laat hem maar veel drinken dit is alleen maar goed, dan blijft het een gezonde hond

Sommige mensen geven de hond een bak voer en water, en daarna word alles opgeruimd, helemaal fout, vers water moet 24 uur per dag beschikbaar zijn.

Als de hond plotseling veel meer water gaat drinken zou dat kunnen omdat het warm is, maar als hij dit blijft doen kan dit duiden op nier problemen, ontstaan door het hoge zoutgehalte en te weinig water drinken,

Water drinken is geen luxe, maar pure noodzaak, alleen water kan uw hond gezond houden

diamond-fauna.nl

Groetjes Toby

Weergaven: 232

Reacties op dit bericht

Mag ik hier wel een kanttekening bij plaatsen: veel drinken in één keer kan leiden tot een maagtorsie dus overdrijf het niet!

Groet, Monique
http://www.hondenuniversiteit.nl
Beste Monique,

Een gezonde hond die voeding krijgt zoals het hoort, dus voeding die de natuur de hond heeft voorgeschreven rauwe vleesvoeding, lopen geen risico om een maagtorsie te krijgen. Maagtorsie komt bij wolven en wilde honden niet voor, dit word bij onze honden veroorzaakt door verkeerde voeding

Een maagtorsie komt alleen maar voor bij honden die brokken als voeding krijgen. De meeste brokken zijn geblazen brokken die blijven drijven in de maag, en dat is het grootste probleem want voeding mag nooit blijven drijven in de maag.

Als een hond toch verkeerde voeding ( brokken ) eet, ga dan na het eten niet direct ravotten met de hond maar doe dat 1 uur later. De hond minder laten drinken is absoluut fout, de kans op ziektes en problemen zoals blaasgruis, nier, bot, spier en darmklachten worden hierdoor vele malen hoger.

Veel water drinken is niet overdreven, water is pure noodzaak om gezond te blijven. Het is dan ook vele malen beter om de hond natuurlijke voeding te geven zoals het hoort, alleen dan krijg je een gezonde en sterke hond zonder problemen

Vr. gr. Toby
Beste Toby,

Dat is weer een hele andere discussie, de maagtorsie.

Overigens is het niet waar wat je zegt dat honden die vers eten nooit een maagtorsie krijgen. Ik ken er meerderen.... Ook weten wij helemaal niet of maagtorsies niet bij wolven voorkomen; zij gaan gewoon dood zonder dat de doodsoorzaak bekend is. Ben erg benieuwd naar jouw onderbouwing van deze stellingen. Ik heb de mijne hier:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,33030.0.html

Mijn stelling was dat honden nooit te veel moeten drinken. Maagtorsies komen ook voor als een hond veel drinkt (ook op een lege maag). De vermoedelijke oorzaak van een maagtorsie is namelijk lucht. Bij veel drinken komt er ook veel lucht naar binnen.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?topic=598.0;wap2

Groet, Monique
Hallo Monique,

Een gezonde hond en daar bedoel ik niet mee honden die commerciële voeding krijgen of doorgefokte probleem honden, want die kunnen nooit super gezond zijn, nee honden die alleen en uitsluitend rauwe vleesvoeding krijgen en voldoende water drinken, deze honden komen zelden of nooit bij een dierenarts.

De wachtkamers van de dierenartspraktijken zitten vol met zieke honden, dit zijn allemaal honden die commerciële voeding krijgen en te weinig water drinken. Blaasgruis, nier problemen, jeuk, huidaandoeningen, spier, botproblemen, darmklachten worden grotendeels veroorzaakt door commerciële voeding en weinig water drinken, en hier barst het van momenteel.

Water en rauwe voeding zijn natuur producten die gezond zijn, dat kunnen wij van commerciële voeding toch niet zeggen. Natuurlijk kan er wel eens iets mis gaan, dat gebeurt bij ons mensen ook. Mens en dier zijn perfecte machines die feilloos functioneren, aan alles is gedacht tot in de kleinste details, maar het is wel van groot belang dat de juiste brandstof word gebruikt die de natuur heeft voorgeschreven. Zou een dier die iets te veel drinkt het met de dood moeten bekopen, nee natuurlijk niet, ik heb het al vaak gezegd honden worden niet zo maar ziek, maar worden ziek gemaakt.

Een maagtorsie word zo goed als zeker veroorzaakt door de drijvende brokken in de maag van de hond. Er is over een maagtorsie nog geen uitspraak gedaan over hoe dit mogelijk veroorzaakt word, maar gezien het een vreemd probleem is moet dit haast wel veroorzaakt worden door voeding die de natuur de hond nooit heeft voorgeschreven. Ook een dierenarts hoor je hier niet over, dat kan hij ook niet want hij heeft deze brokken zelf aanbevolen, met de mededeling dat dit het beste is voor uw hond. ( dus niet ) Brokken fabrikanten weten dit ook wel dat dit maag kanteling kan veroorzaken, maar geblazen brokken zijn goedkoper in de productie, en dat is het belangrijkste natuurlijk.

Ook mensen die te weinig water drinken krijgen vaak grote problemen, bij een chronisch water te kort zegt men dat er niets aan de hand is, men kan niets vinden, maar als deze mensen 2 liter water gaan drinken per etmaal, zullen de problemen snel afnemen, alleen artsen onderschatten de problemen die kunnen ontstaan door een chronisch water te kort, ze schrijven liever medicijnen voor, water levert namelijk niets op, ja het klinkt bizar, maar dat is het ook.

Kijk eens bij de kat, hoe vaak komt het voor dat het dier blaasgruis of nier problemen heeft, nou dit komt heel heel veel voor. Hoe komt dat, omdat de kat van nature betrekkelijk weinig water drinkt. Normaal gesproken haalt de kat 65 % van het vocht uit zijn prooi, maar als de kat brokjes krijgt mist hij het vocht, en gaat het vroeg of laat mis en krijgt blaasgruis of nier problemen. Dit word veroorzaakt door het idiote hoge zout gehalte in de brokjes. Deze zijn 800 tot wel 1000 x zouter dan natuur voeding. Dus flink doorspoelen is een noodzaak, maar helaas dat doet de kat van nature niet. Ook deze problemen worden veroorzaakt door de commerciële voeding en te weinig water drinken.

Water drinken is een pure noodzaak, en dat je er problemen van krijgt behoort tot het rijk der fabelen. Water staat op nummer 1 en is het aller belangrijkste voor mens en dier

Stel dat een enkele hond van water een maagkanteling zou krijgen, ik zeg stel omdat ik het nog niet heb meegemaakt, mensen die ik gesproken heb gaven de hond allemaal brokken als hoofdvoeding, maar oké als een enkele hond dit zou krijgen, dan is het nog geen reden om een hond weinig te laten drinken, omdat de honden bij weinig drinken veel meer kans hebben op allerlei andere ziektes zoals hierboven beschreven.

Maar als jij denkt dat jou hond niet veel water moet drinken, nou ik vind het prima hoor.

Water en rauwe vleesvoeding met bot en al is het beste medicijn voor een hond

Groetjes Toby
Hoi Toby,

Ik ben het helemaal met jou eens dat rauw vlees het beste is voor een hond.
Zelf stel ik al 8 jaar het eten van mijn honden samen dus ik ben inmiddels een ervaren BARF-er.
Mijn honden drinken haast nooit. Alleen bij extreme fysieke inspanning of erg warm weer.

Maar wees voorzichtig met stellingen dat alleen honden van brokken in combinatie met water drinken een maagtorsie zouden kunnen krijgen. Dat is een stelling die je niet waar kunt maken om de simpele reden dat we het niet weten.

Dus om op mijn opmerking terug te komen: laat je honden niet te veel water drinken in eens. Maar met mate. Ook op een lege maag.

Tot zover mijn bijdrage.

Groet, Monique
Hallo Monique,

Nog even dit, jij zegt de hond moet geen grote hoeveelheden water in één keer drinken, dat klopt, maar ik heb ook niet gezegd dat hij een emmer water moet leeg drinken in één keer. Mogelijk is dat het misverstand. Maar voldoende water drinken verdeelt over een heel etmaal is echt een noodzaak. Een Chronisch water te kort is al snel aan de orde en kan voor vele problemen gaan zorgen, op internet is over de noodzaak van water veel te vinden

Groetjes Toby

RSS

© 2012   Gemaakt door Apollo.

Banners  |  Probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden